Kultura

Kam míří vlasy z Indie

Vlasy z Indie

Po staletí hindští poutníci obětovali své vlasy ve jménu rituální očisty. Dnes se indické vlasy staly zajímavým artiklem pro mimořádný hospodářský zdroj. Jejich cesta putuje tisíce kilometrů až do prvotřídních kosmetických salónů po celém světě. O tomto novodobém byznysu vloni natočil filmař Raffaele Brunetti dokumentářní film Vlasy z Indie.

Původně o tématu mnoho nevěděl, ale dostal jen podnět od svého ředitele se slovy, aby natočil snímek, jak chudí lidé z Indie zásobují povrchní smetánku Západního světa svými vlasy. Ale cesta není jen ven z Indie. Když Brunetti v rámci projektu navštívil římského předního světového výrobce na zahušťování a prodlužování vlasů, dozvěděl se, že výrobky, vytvořené z indických vlasů, se také mohou vracet zpátky do domoviny. „Byl jsem fascinován a uvědomil si, že příběh by se mohl stát motorem pro zobrazení rozporů v moderní indické společnosti,“ řel Brunetti v rozhovoru pro Al-Džazíru. „Náš film nabízí originální pohled na dnešní Indii se všemi jejími rozpory. Kaleidoskop modernity, ekonomické expanze a starobylé tradice.“

Autor věnoval film Janet Fine, Američance, která se živila dříve jako indická tanečnice a strávila většinu života v Bombaji. „Janet Fine… byla zvláštní člověk. Představila nám okouzlující svět Mumbai. Je to docela uzavřený svět a je velmi obtížné (do něho) vstoupit, ale díky ní jsme dostali šanci, abychom byli pozváni k nejvíce okouzlujícím příběhům…Bohužel Janet, která byla nemocná, zemřela v období… natáčení. Náš film je věnován jí.“

Brunetti přijížděl do různých částí Indie a viděl, jak v chrámech posedávali členové rodiny, a zejména matky s dětmi byly hrozně nervózní, že přijdou o své vlasy. Ale jak postupně byli všichni bez vlasů, nervozita a napětí opadlo a lidé byli jiní. Jako by přešli nějakou transformací, říká Brunetti, nějakou očistou.
Nejprve přišli filmaři k chrámu Tirupati, který je nejbohatším indickým chrámem. Tady už desetitisíce lidí darovali své vlasy. Ale kvůli rituálu darování vlasů nebylo umožněno filmařům, aby mohli natočit dobré snímky. „Byly tam  obrovské bílé místnosti s neonovými světly, kde jsou stovky poutníků, kteří se holili ve stejnou dobu – typ výrobní linky, kde jste nemohli cítit hluboké pocity poutníků.“

Pak také navštívili krásný starobylý chrám Simachalam.

„Tady naše návštěva byla vítána s překvapením.“ Místní nejsou zvyklí na Evropany, kteří by se objevili u posvátného schodiště.

Zajímavé však je, že všichni poutníci v chrámech darovali své vlasy z rituální očisty. Dělali tak z duchovní vůle a bylo jim jedno, kam pak jejich vlasy směřují. „Před cestou na naši studijní cestu jsme si mysleli, že to (co se děje s vlasy poutníků) byla zásadní otázka pro zbožného člověka. Ale když jsme došli k chrámu, uvědomili jsme si, že tato otázka není vůbec důležité. Dárce nezajímá. Chtějí oběť Bohu a neberou za to žádné peníze. Lidé darují své vlasy z duchovních důvodů jako oběť Bohu,“ říká Brunetti.

Celý film začíná mýtem. Bohyně Padmavathi plánuje svatbu s Vishnu. Vishnu, který byl zadlužený s Kuberou (pokladník bohů), dostal šanci splácet svůj dluh po stovky generací, po mnoha staletí. Oddaní darovali stovky let peníze nebo šperky. A každý den na 40 000 poutníků daruje to, co jim je nejvlastnější – vlasy.

Ještě před několika lety vlasy, které se takto shromažďovaly v chrámech, se spalovaly nebo použily do matrací. Dnes je to velký byznys, který exportuje indické vlasy na světový trh do USA, Evropy, do arabských zemí, Austrálie, Ruska a také zpátky do Indie. Mnoho lidí na celém světě si chce nechat prodloužit své vlastní vlasy. A indické vlasy jsou považované za nejlepší co do kvality i délky. Navíc indické ženy z vesnic nepoužívají žádné chemické látky a věnují velkou péči o své vlasy. Co do techniky používají jen hřeben a kokosový olej.

Mezinárodní obchod začal v roce 1980 výrobou paruk. Boom se nastartoval o deset let později.

Tisíce chrámů tak získává peníze z prodeje vlasů pobožných lidí. Získané peníze používají na různé účely: pomáhají třeba místním chudým.

Indie je rozporuplná země, která zažívá velký hospodářský boom. Na jedné straně jsou zde bohatí lidé, na druhé velmi chudí. Jsou tu souboje nejmodernějších technologií s pevně ukotvenou tradiční kulturou.

Brunetti, inspirovaný Indií, připravuje dokumentární film Matka Indie. Téma bude o komerčním mateřství. Indie je jedinou zemí na světě, kde je povoleno prodávat děti. A tento byznys pomáhá mnoha chudým ženám.

Share

Píši do několika médií a chci udělat maximum pro www.superrodina.cz, která by se měla stát jedním z nejčtenějších médií na českém internetu. Věřím, že i mnozí čtenáři se rádi budou spolupodílet na tvorbě tohoto specifického média.

Share
error: Obsah je chráněný autorskými právy