Skočte si k Vávrům na kávu
Statkář Vávra má tři děti, práce až nad hlavu a ženu žádnou. Lízalovi mají peníze a dceru, a nevědí, co si s ní počít. Francek miluje Maryšu, ale její rodiče mu ji nedají, protože nemá peníze. Maryša si prozatím nechce vzít vůbec nikoho, ale nakonec poslechne rodiče a odevzdá se Vávrovi. A nakonec je z toho tak trochu tragédie.
Dobře, tohle byl zkratkovitě a velmi nadneseně podaný děj hry Maryša, jednoho z nejklasičtějších a základních dramat české literatury. Ale jsem si jista, že téměř každému vytane na mysli některá z již okřídlených vět, takže bližší seznamování s dějem a pozadím této slavné hry bratří Mrštíků není potřeba.
Jak je tedy možné, že Maryša stále láká divadelníky ke zinscenování, když je vlastně strašně stará? Možná je to ten silný vnitřní konflikt moci, lásky a nenávisti. Nebo stále aktuální pohled na priority lidí, kteří uvažují o manželství z čistě materiálních a praktických důvodů. Schválně, s kým budete sympatizovat? S nešťastnou Maryšou, která se nakonec podvolí nařízení rodičů a vdá se za staršího vdovce, s nímž ji evidentně nečeká nic dobrého? Nebo s Vávrou, jenž ztratil ženu, jeho děti matku, ale neumí se vyvlíknout ze své škatulky despoty a nerudného muže? Vávra miluje Maryšu, ale také chce, aby bylo všechno po jeho. No, když se hlouběji zamyslíte, tak zjistíte, že všichni hrdinové se ocitli ve slepé uličce a nevědí, jak z ní ven. Tyto i další otázky se stále otevírají, a proto se Maryša opět objevuje na pražských divadelních prknech.
V divadle Komedie se rozhodli divákům Maryšu předat v klasické podobě, bez větších jazykových úprav. Jana Hauskrechtová vymyslela velmi symbolické, příjemné a přesto jednoduché kostýmy. Jistě si všimnete, že kostýmy jsou pouze černobílé. Ačkoli jsou herci oblečení v černé a bílé, charaktery postav vykreslují barvitě a bohatě. Minimalistická scéna Milana Davida dává vyniknout hereckým výkonům a klasickému textu.
Pro kvalitu takové notoricky známé inscenace jsou samozřejmě nejdůležitější představitelé ústředních rolí. Na nich totiž hra stojí a padá. Naštěstí, v Komedii vybrali opravdu výborně! Hana Kusnjerová skvěle předkládá Maryšu v tolika polohách, od neposlušného dítěte, přes vzdornou mladou paní až po poníženou panímámu, že nestačíte žasnout. Tato mladá herečka uchvátila diváky již v představení Naše třída, a nyní znovu dokazuje, že na divadelní prkna patří a sluší jí role silných i křehkých žen. Dokonale poznáte tu vteřinu, kdy se Maryša rozhodne se svým životem i manželstvím něco udělat. A vyděsí vás, a jakým relativním klidem podá Vávrovi jeho ranní černou kávu.
Vilém Udatný je vynikajícím protipólem k jemné Kusnjerové. Jeho Vávra je živočišný, a přesto po klidu toužící muž. Nechtěl nikomu ublížit, jen chce mít poslušnou ženu a dobrou hospodyni. Udatný má možná jediný malý problém. Bude totiž divačkám tak sympatický, že nedokáží chápat, proč ho Maryša nechce.
Ať už tedy Maryšu znáte, nebo neznáte, nejnovější zpracování v Komedii za zhlédnutí rozhodně stojí. Navíc, máte-li doma dítko školou povinné, bude vám vděčné, že uvidí jedno z děl povinné četby ve stravitelné a zábavné formě. Takže se nebojte a s chutí vyrazte k Vávrům na kávu, pardon, do Komedie na Maryšu.
MARYŠA, Alois a Vilém Mrštíkové
Hrají: Hana Kusnjerová, Vilém Udatný, Rudolf Stärz, Jaromíra Mílová, Jakub Chromeček, Kristýna Leichtová, Jiří Racek, Eva Vrbková, Eva Lecchiová, Ondřej Mataj
Kostýmy: Jana Hauskrechtová
Scéna: Milan David
Režie a úprava: Jan Novotný
Helena Herynková
Divadlo Komedie, www.divadlokomedie.eu
[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words‘]