Festival španělských filmů La Película představí v únoru oscarové kandidáty i držitele národních cen Goya
Atraktivní výběr španělských novinek filmového plátna, zajímavosti z archivu, ale i ukázky filmové tvorby dalších španělsky mluvících zemí v únoru nabídne festival La Película. Jednou z hlavních sekcí nadcházejícího 9. ročníku Festivalu španělsky mluvených filmů bude cyklus snímků spojených s držiteli čestného ocenění Goya, udělovaného již více jak pětatřicet let Španělskou filmovou akademií, a program nabídne i dva oscarové kandidáty. Festival La Película se uskuteční od 18. do 23. února tradičně v pražském kině Světozor. Od 20. února do 23. března se přesune do brněnského kina Scala a mezi 24. a 26. únorem se usídlí v kině Central v Hradci Králové a také v ostravském Minikině.
Stejně jako v předchozích letech nabídnou organizátoři v čele s dramaturgem Davidem Čeňkem návštěvníkům ucelený pohled na španělsky mluvenou kinematografii. Dramaturgie tak vedle tematických cyklů představí výběr toho nejzajímavějšího ze současné filmové tvorby Španělska. I letos budou mít zdejší filmoví fanoušci možnost vidět většinu titulů poprvé. K největším diváckým magnetům se bezesporu zařadí španělský snímek Patnáct let a jeden den nebo argentinské drama Německý doktor Wakolda přibližující osud nacistického zločince Josefa Mengeleho v Jižní Americe. Oba tituly byly letos vyslány do boje o Oscara za nejlepší cizojazyčný film.
Festival pořádají Velvyslanectví Španělska, Institut Cervantes a kino Světozor. Kompletní program bude zveřejněn v průběhu ledna na www.lapelicula.cz a na https://www.facebook.com/LaPeliculaCZ.
Výběr snímků spojených s laureáty čestných cen Goya nabídne českému publiku zajímavý průřez španělskou kinematografií a zároveň ukáže rozmanitost tamní filmové tvorby, ve které zábavný charakter nebyl v rozporu s uměleckou hodnotou. Festivaloví návštěvníci se mohou těšit například na výpravné historické kostýmní drama z doby španělského krále Carlose III. Esquilache režiséra Roberta Moliny. Na plátnech kin se objeví také snímek Paměti padlého anděla. Film se satanistickým příběhem je typickou ukázkou renesance španělského hororu z konce milénia. Vítej doma režiséra Davida Trueby reprezentuje španělské romantické komedie a José Luis Garci do svého snímku Nedělní světlo zapracoval prvky westernu, označovaného také někdy jako chorizo western.
Španělským vyslancem do bojů o Ceny (americké filmové) Akademie je drama Patnáct let a jeden den režisérky Gracie Querejetové. „Tento film reprezentuje ve Španělsku velmi oblíbenou a častou formu, kdy se očima dětského hrdiny nahlíží problémy světa dospělých. Snímek v sobě nese také řadu typicky národních přístupů, což může být jedním z důvodů, který vedl Španělskou filmovou akademii k výběru filmu na oscarovou nominaci,“ vysvětluje dramaturg festivalu David Čeněk.
Současnou argentinskou kinematografii reprezentuje snímek režisérky Lucii Puenzo Německý doktor Wakolda. Příběh na motivy stejnojmenného románu zavede diváky do Patagonie, kde po boku nic netušící rodiny žije neblaze proslulý nacistický vědec Josef Mengele. Děj snímku vychází ze skutečných příběhů o Mengelem, podle kterých ve svých zvrhlých výzkumech pokračoval i po svém útěku do Jižní Ameriky.
Oproti Mengeleho zvěrstvům nabídnou Snílci Jonase Trueby doslova pohlazení po divákově duši. Černobílý snímek natočený ve stylu francouzské nové vlny je oslavou filmařiny, umění a života.
Pořadatelé festivalu: Velvyslanectví Španělska, Institut Cervantes, Kino Světozor