Maurův poslední vzdech, znovu vyšel další z velkolepých románů Salmana Rushdieho
Salman Rushdie, Maurův poslední vzdech. Paseka 2013.
S neobyčejně luxusní a poutavou stylistikou, že nelitujete žádné stránky ani stráveného času, se vrací k českým čtenářům po osmnácti letech Rushdieho Maurův poslední vzdech. Silný román zahrnující několik generací Moraesovy rodiny, jak bývá u Rushdieho zvykem, začíná ještě před narozením hlavního hrdiny. Procházíme rodinnou historií, prostředím plného umělců, bohémského života, nenávisti, nevěr, drog, vězení, vražd, luxusu i chudinských čtvrtí… Na pozadí skutečných historických událostí se odehrává velmi dramatický příběh, převážně z indické Bombaje.
Hlavní hrdina Moraes Zogoiby je známý spíš pod přezdívkou Maur. Jeho matka byla vzpurnou nevěrnou bohémkou. Už jako dítě doháněla svou babičku k šílenství. Její otec Camoens v ní oprávněně viděl její zesnulou matku Belle. Když se Aurora narodila, přijel do Bombaje Lenin a podal si s Camoensem ruku. Bylo to jedno z posledních přátelských gest: Camoens se rozhodl podporovat raději Nehrúovy přívržence. Brzy však skončil ve vězení a jeho krásná, chytrá, ale neustále nevěrná manželka Belle se ve věku 21 let ujala správy rodinného majetku. Když se manžel vrátil domů z vězení, bylo Auroře deset let a mladá matka vykašlávala chuchvalce krve; v 33 letech zemřela na rakovinu. Ani nešťastný otec nezůstal dlouho mezi živými a Aurora, na pokraji dospělosti, se ujala vedení rodinné firmy obchodující s pepřem.
Pepř a potažmo koření se stane jakýmsi stínovým průvodcem celé knihy. Když se bude muset později veřejně známá Aurora, malířka a milenka Nehrúa a manželka postaršího žida Abrahama, kvůli nařčení ze zrady stáhnout ze společnosti, a její muž přejde na výnosnější obchod s bílým masem a drogami, bude uvádět ve svých účetních knihách místo krásných panen položky superpálivé papričky. Později zase, když se Abrahamovi boří impérium, vtrhává do Abrahamova mrakodrapu násilník s výbušninou, ovázanou kolem těla. Někteří zaměstnanci stihnou vyběhnout. Krátce nad to se nad Bombají vznese nejen štiplavý pepř.
Můj příběh vypráví o nemilosti, do níž upadl urozený bastard: to jest já, Moraes Zogoiby, zvaný Maur, po většinu života jediný dědic miliónů dynastie da Gamů-Zogoibyů z Kóčínu, velkooobchodníků s kořením. Je také příběhem o tom, jak jsem byl vykázán z něčeho, co jsem plným právem považoval za své přirozené prostředí, a to vůlí mé matky Aurory, rozené da Gamové, naší nejslavnější současné umělkyně…“
V knize proběhne řada historických událostí: propouštění členů kongresu z vězení v roce 1946, svržení atomových bomb na Japonsko, vláda Indíry Gándhiové, potlačování komunistů, snižování porodnosti a plánované rodičovství, násilnosti: hinduisté proti muslimům, vraždy, politická špína a tak dále.
Aurora si zpočátku užívala života plnými doušky: obklopovali ji umělci, žila v přepychu, ponižovala svého muže. Porodila tři dcery a jednoho syna, Maura, s pravou rukou s prsty stmelenými do jednolitého špalku. Ale Aurora ho nazvala svým nejhezčím dítětem, neboť i na mistrovském díle může být malá šmouha.
Z Maura vyrostl vysoký muž; první sexuální zkušenosti nabyl již ve 13 letech se svou soukromou učitelkou, v dospělosti se zamiluje do ženy, která není tím, za koho se vydávala. Nedokáže ji opustit, jejich vzájemný vztah ho ale svede na úplně jinou cestu: stává se pro společnost nebezpečným, užívá si násilí ve jménu politiky a vyšších cílů. Když prchá z Bombaje, má pocit, že už po pěti dnech se mu čistí hlava a může žít jiný život; do cesty se mu ale znovu postaví minulost jeho matky: zdrogovaný malíř, jeden z jejich dlouholetých milenců. Ještě nenastal ten pravý čas, aby Maur naposledy vzdechl a uvolnil se.
Několika body jsem se snažila nastínit mnoho propletenců a osudů, které se v knize odehrávají. Ale nelze celý příběh zkrátit do pár vět; Salman Rushdie se věnuje každému svému hrdinovi, i drobné postavě, která brzy zapadne, s velmi důkladnou pečlivostí, tak, aby před vámi vyvstal komplexní obraz, jednotlivé souvislosti a výborně propracovaná psychologie postav. Ve sledu událostí jeho rodiny a společnosti kolem vidíte růst vnímavého chlapce se zdeformovanou paží v dospělého muže, který v neustále plném domě cizích lidí se stále cítí osamělý, podléhá lásce k špatné ženě, jeho další žena je z nenávisti násilníkem zohyzděna a poslední, k níž jitří city, zavražděna. Ale ani on není bez viny: stává se zločincem a těžko nalézá klid.
KJARA
[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words‘]