Příběh temný jako havraní křídlo
Jedna místnost opuštěného venkovského domu, tři lidé (nebo možná i víc?), trvalá hrozba smrti a venku neutuchající tlukot ptačích křídel. Ptáci bůhvíproč začali útočit na lidi a v nastalé situaci se začínají otevírat nové i staré rány, nastává bod zlomu. Ptáci, komorní drama s prvky hororu, u něhož vám znenadání zamrzne úsměv na rtu.
Neznámá apokalypsa, která nutí ptáky útočit na lidi a zabíjet je, svedla dohromady nesourodou trojici lidí ve sklepě prázdného domu u nedalekého jezera. Diane, Nat a Julia jsou okolnostmi donuceni společně žít, či spíše přežívat v tomto poměrně stísněném prostoru. Nedostatek zásob, strach z možné smrti i děsivá možnost, že jsou posledními přeživšími, v nich probouzí netušené emoce. Opouštějí naučené vzorce chování a kromě nutné spolupráce vzájemně i bojují o přízeň a náklonnost druhých dvou.
V lásce a válce je dovoleno vše, takže mimo upřímného sdílení životních příběhů dojde i na lži, drsné zkoušky, pomsty a vyhrocené situace. Komorní drama Ptáci, s prvky temného apokalyptického hororu, se rozhodli v české premiéře nastudovat v pražské Komorní činohře. V režii a vlastním překladu režiséra Martina Vokouna tak znovu ožívá příběh, který většina z nás důvěrně zná z filmového zpracování Alfreda Hitchcocka. Irský dramatik opepřil původní povídku o téma milostného trojúhelníku, který obvykle neblaze eskaluje v dobách klidu a míru, natož, když vám nad hlavou poletuje časovaná bomba v podobě tisíců nevraživých opeřenců.
Ptáci jsou hrou o apokalypse v nás i kolem nás, o chvílích, kdy se mění rozhodnutí z ne zcela rozumných důvodů, a stojí především na hereckých výkonech hlavních hrdinů. Diane Diany Šoltýsové je distingovanou, zpočátku velmi nepřístupnou dámou, která si i v nuzných podmínkách snaží zachovat grácii a odstup. Nat Daniela Bambase je obyčejný chlapík se vzhledem i jednáním přístavního dělníka, jemuž byste sice nesvěřili do úschovy svou výplatu, protože by ji propil nebo rozházel, ale o svůj život byste se s ním rozhodně nebáli. Jejich pomyslné domečky z karet, a od začátku poměrně pevně dané charaktery, se však zbortí s příchodem mladičké Julie. Julie v podání Barbory Vovsíkové jim však do života nevletí, spíše s dětskou ladností vtančí, aby se pak nenápadně změnila k nepoznání. Dost dlouho spolu s Diane přemýšlíte, jestli Julii láskyplně obejmout nebo se před ní mít neustále na pozoru. Co nakonec zvítězí, už prozradí drama Ptáci. Ústřední trojice samozřejmě není na světě sama… někde tam venku je také farmář (Jaroslav Someš), který řádně a nezvratně zamíchá dějem i křehkou rovnováhou mezi ostatními hrdiny.
Mimo hereckých výkonů všech zúčastněných je důležitým faktorem krásná hudba Zdeňka Dočekala a výprava Agnieszky Páté-Oldak, skvěle dokreslující tísnivost situace. Inscenace Ptáci je sice navenek hororem o ptačím útoku na civilizovanou společnost, ale záhy zjistíte, že místo zdivočelých kanárků a havranů vás mnohem více děsí ti tři. Toužíte se jim dostat do hlavy a do srdce, zjistit, co se tam skrývá, a jaké mají pohnutky pro své činy. Ptáci v Komorní činohře jsou inscenací, která se vám dostane pod kůži, aby vás ještě nějakou dobu drásala a možná i probouzela ze sna.
srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words’]