Zahájení sezóny baletu Národního divadla 2016/2017
Národní divadlo oficiálně vstoupilo do 134. sezony. V rámci slavnostního ceremoniálu v pondělí 29. srpna byl do síně slávy Národního divadla uveden Vlastimil Harapes – emeritní sólista a šéf Baletu Národního divadla, laureát Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v oboru balet. Další ocenění, tentokrát v kategorii umělců do 35 let, si odnesl první sólista Baletu ND Ondřej Vinklát, jenž byl ohodnocen nejen za svůj talent, ale i vysoké profesionální nasazení. Ondřej je mladý talentovaný umělec s bravurní technikou, muzikalitou a charizmatem. Exceluje jak na poli klasického baletu, tak v jakémkoliv jiném stylu a žánru na širokém poli soudobého tanečního divadla.
Pro Balet Národního divadla je sezona 2016/2017 ve znamení tří výjimečných premiér a loučení s Petrem Zuskou, který po patnácti letech odchází z postu uměleckého šéfa. První premiérou bude 10. 11. 2016 ve Stavovském divadle Malá mořská víla, inscenace inspirovaná známou pohádkou Hanse Christiana Andersena. O její převedení do „jazyka“ tanečního divadla se postará stejný inscenační tým jako v roce 2013 v případě úspěšného Krabata – Čarodějova učně: choreograf Jan Kodet, režiséři Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský (SKUTR).
Další premiéra se odehraje 2. 3. 2016 v historické budově Národního divadla a půjde o celovečerní „master piece“ choreografa Nacha Duata, jednoho z nejproslulejších světových tvůrců moderního tanečního divadla. Za poněkud tajemným titulem Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness. se skrývá Nachův hold Johannu Sebastianu Bachovi. Poslední premiérou sezony, 15. 7. 2017 na jevišti Nové scény, bude Sólo pro nás dva – sólo pro Petra Zusku, odcházejícího, a Filipa Barankiewicze, přicházejícího uměleckého šéfa. A také sólo pro Jaromíra Nohavicu a Beatu Bocek. Dva současné skvělé muzikanty a zpívající básníky, kteří se svou individuální tvorbou přirozeně ocitají na rozhraní polské a české identity a duše.
PREMIERY SEZONY 2016/2017 souboru Baletu Národního divadla
Libreto: Jan Kodet, Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský
Choreografie: Jan Kodet
Hudba: Zbyněk Matějů
Režie: SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský)
Scénografie: Jakub Kopecký
Kostýmy: Alexandra Grusková
Světelný design: Daniel Tesař
Hudební nastudování: Andreas Sebastian Weiser
Dirigenti: Andreas Sebastian Weiser / David Švec
Hraje Orchestr Národního divadla
Světová premiéra: 10. 11. 2016 ve Stavovském divadle
Daleko v moři na samém dně, tam, kam by žádná kotva nedosáhla, a lidské oko nedohlédlo, bydlí obyvatelé moře. Delfíni, mořské víly, mořský král, jeho stará matka a jeho dcera, malá mořská víla. Pleť má čistou a hebkou jako lístek růžového květu, oči modré jako nejhlubší moře a nic jí nepůsobí takovou radost, jako když slyší o lidském světě daleko nahoře. Když pak večer stojí u otevřeného okna a pohlíží vzhůru tmavě modrou vodou, myslí na velké město s veškerým jeho hlukem a hlomozem. Nikoho jiného netrápí touha po tom světě tolik jako ji.
Tak začíná příběh opravdové lásky mořské panny k pozemskému princi, pro nějž obětuje to nejcennější – svůj hlas a život. Na motivy známé pohádky H. CH. Andersena vznikne světová premiéra nového baletu na hudbu Zbyňka Matějů, v choreografii Jana Kodeta a v režii známého režijního tandemu SKUTR – Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského.
Večer poetických tanečních obrazů na scéně Stavovského divadla a ve spolupráci s Orchestrem ND je určen nejen rodinám s dětmi, ale všem, kteří milují tento nesmrtelný příběh.
Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness.
Hudba: J. S. Bach
Choreografie a režie: Nacho Duato
Scéna: Jaffar Chalabi
Kostýmy: Nacho Duato
Light design: Brad Fields
Česká premiéra: 2. 3. 2017 v Národním divadle
Každý choreograf za svůj život vytvoří takzvaný „stěžejní kus““, ve kterém se zračí umělcova síla, taneční rukopis, hloubka a postupem času se dílo stane kultovním, vypovídající o výjimečném talentu tvůrce. Pro Nacha Duata, světoznámého choreografa španělského původu a současného uměleckého šéfa Berlínského státního baletu, je tímto stěžejním kusem rozhodně Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness, který vytvořil ve Výmaru v roce 1999. Za poněkud filozofickým názvem se skrývá hold výjimečnému skladateli Johannu Sebastianu Bachovi.
Titul je složen ze dvou částí, v té první, rychlé (Multiplicity / Násobnost), dominuje bohatství choreografických variant, které vycházejí z různých hudebních úryvků Bachovy hudby včetně slavných Goldbergovských variací, části Braniborské koncertu, jeho sonát a varhanního koncertu. Druhá část (Forms of Silence and Emptiness / Formy ticha a prázdnoty) je založena pouze na Bachově „Umění fugy“. Tato mystická a spíše duchovní pasáž odráží náladu smrti, která ostře kontrastuje s rychle se rozvíjející první části.
Hudba: Jaromír Nohavica, Beata Bocek
Námět, choreografie a režie: Petr Zuska
Světová premiéra: 15. 6. 2017 na Nové scéně
20. května 2007 se v Národním divadle odehrála premiéra mého autorského tanečního divadla Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři. Představení, které je velice specifické a v mnoha směrech ojedinělé a unikátní, se již mnoho let těší obrovskému zájmu diváků jak zde v Praze, tak i na mnoha světových destinacích, kde jsme hostovali.
Právě po deseti letech od jeho vzniku jsem se rozhodl přijít s něčím, kde bude patrná jistá návaznost, dramaturgická a symbolická. S něčím co ponese příbuzné strukturální a tematické stopy, ale zároveň bude stylově odlišným a svébytným originálem se svou vlastní novou výpovědí.
Název „Sólo pro nás dva“ obsahuje více rovin najednou. Může být sólem pro vztah mezi mužem a ženou. Sólem pro člověka a jeho démona skrytého někde uvnitř. Sólem pro dospělého a malé dítě, kterým kdysi byl a které někde po cestě ztratil. Je to rovněž sólem pro mne – odcházejícího a Filipa Barankiewicze – přicházejícího uměleckého šéfa, kterému brzy po této premiéře soubor předám. A v neposlední řadě se jedná o sólo pro Jaromíra Nohavicu a Beatu Bocek. Dva současné skvělé muzikanty a zpívající básníky, kteří se svou individuální tvorbou přirozeně ocitají na rozhraní polské a české identity a duše. Tedy i z hlediska Filipa a mne se dá celá idea nahlédnout také jako Sólo pro Česko a Polsko.
(Petr Zuska)
Na repertoáru Baletu ND zůstávají v této sezoně tyto inscenace:
Národní divadlo
LOUSKÁČEK A MYŠÁK PLYŠÁK, SNĚHOVÁ KRÁLOVNA, LABUTÍ JEZERO, LA BAYADÈRE, ČARODĚJŮV UČEŇ, BREL – VYSOCKIJ – KRYL / Sólo pro tři
Hudební divadlo Karlín
ROMEO A JULIE
Stavovské divadlo
VALMONT
Nová scéna
OHAD NAHARIN: decadance, VERTIGO
Tisková zpráva
[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words‘]

