Divadlo,  Kultura,  Tiskové zprávy

Zahájení sezóny baletu Národního divadla 2016/2017

Zahájení sezony 2016-2017-540x180

NOVÁ SEZONA BALETU NÁRODNÍHO DIVADLA JE V MNOHA OHLEDECH MIMOŘÁDNÁ

Národní divadlo oficiálně vstoupilo do 134. sezony. V rámci slavnostního ceremoniálu v pondělí 29. srpna byl do síně slávy Národního divadla uveden Vlastimil Harapes – emeritní sólista a šéf Baletu Národního divadla, laureát Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v oboru balet. Další ocenění, tentokrát v kategorii umělců do 35 let, si odnesl první sólista Baletu ND Ondřej Vinklát, jenž byl ohodnocen nejen za svůj talent, ale i vysoké profesionální nasazení. Ondřej je mladý talentovaný umělec s bravurní technikou, muzikalitou a charizmatem. Exceluje jak na poli klasického baletu, tak v jakémkoliv jiném stylu a žánru na širokém poli soudobého tanečního divadla.

Pro Balet Národního divadla je sezona 2016/2017  ve znamení tří výjimečných premiér a loučení s Petrem Zuskou, který po patnácti letech odchází z postu uměleckého šéfa. První premiérou bude 10. 11. 2016 ve Stavovském divadle Malá mořská víla, inscenace inspirovaná známou pohádkou Hanse Christiana Andersena. O její převedení do „jazyka“ tanečního divadla se postará stejný inscenační tým jako v roce 2013 v případě úspěšného Krabata – Čarodějova učně: choreograf Jan Kodet, režiséři Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský (SKUTR).

Další premiéra se odehraje 2. 3. 2016 v historické budově Národního divadla a půjde o celovečerní „master piece“ choreografa Nacha Duata, jednoho z nejproslulejších světových tvůrců moderního tanečního divadla. Za poněkud tajemným titulem Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness. se skrývá Nachův hold Johannu Sebastianu Bachovi. Poslední premiérou sezony, 15. 7. 2017 na jevišti Nové scény, bude Sólo pro nás dva – sólo pro Petra Zusku, odcházejícího, a Filipa Barankiewicze, přicházejícího uměleckého šéfa. A také sólo pro Jaromíra Nohavicu a Beatu Bocek. Dva současné skvělé muzikanty a zpívající básníky, kteří se svou individuální tvorbou přirozeně ocitají na rozhraní polské a české identity a duše.

PREMIERY SEZONY 2016/2017 souboru Baletu Národního divadla

MALÁ MOŘSKÁ VÍLA

Libreto: Jan Kodet, Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský

Choreografie: Jan Kodet

Hudba: Zbyněk Matějů

Režie: SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský)

Scénografie: Jakub Kopecký

Kostýmy: Alexandra Grusková

Světelný design: Daniel Tesař

Hudební nastudování: Andreas Sebastian Weiser

Dirigenti: Andreas Sebastian Weiser / David Švec

Hraje Orchestr Národního divadla

Světová premiéra: 10. 11. 2016 ve Stavovském divadle 

Daleko v moři na samém dně, tam, kam by žádná kotva nedosáhla, a lidské oko nedohlédlo, bydlí obyvatelé moře. Delfíni, mořské víly, mořský král, jeho stará matka a jeho dcera, malá mořská víla. Pleť má čistou a hebkou jako lístek růžového květu, oči modré jako nejhlubší moře a nic jí nepůsobí takovou radost, jako když slyší o lidském světě daleko nahoře. Když pak večer stojí u otevřeného okna a pohlíží vzhůru tmavě modrou vodou, myslí na velké město s veškerým jeho hlukem a hlomozem. Nikoho jiného netrápí touha po tom světě tolik jako ji.

Tak začíná příběh opravdové lásky mořské panny k pozemskému princi, pro nějž obětuje to nejcennější – svůj hlas a život. Na motivy známé pohádky H. CH. Andersena vznikne světová premiéra nového baletu na hudbu Zbyňka Matějů, v choreografii Jana Kodeta a v režii známého režijního tandemu SKUTR – Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského.

Večer poetických tanečních obrazů na scéně Stavovského divadla a ve spolupráci s  Orchestrem ND je určen nejen rodinám s dětmi, ale všem, kteří milují tento nesmrtelný příběh.

NACHO DUATO

Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness.

Hudba: J. S. Bach

Choreografie a režie: Nacho Duato

Scéna: Jaffar Chalabi

Kostýmy: Nacho Duato

Light design: Brad Fields

Česká premiéra: 2. 3. 2017 v Národním divadle

Každý choreograf za svůj život vytvoří takzvaný „stěžejní kus““, ve kterém se zračí umělcova síla, taneční rukopis, hloubka a postupem času se dílo stane kultovním, vypovídající o výjimečném talentu tvůrce. Pro Nacha Duata, světoznámého choreografa španělského původu a současného uměleckého šéfa Berlínského státního baletu, je tímto stěžejním kusem rozhodně Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness, který vytvořil ve Výmaru v roce 1999. Za poněkud filozofickým názvem se skrývá hold výjimečnému skladateli Johannu Sebastianu Bachovi.

Titul je složen ze dvou částí, v té první, rychlé (Multiplicity / Násobnost), dominuje bohatství choreografických variant, které vycházejí z různých hudebních úryvků Bachovy hudby včetně slavných Goldbergovských variací, části Braniborské koncertu, jeho sonát a varhanního koncertu. Druhá část (Forms of Silence and Emptiness / Formy ticha a prázdnoty) je založena pouze na Bachově „Umění fugy“. Tato mystická a spíše duchovní pasáž odráží náladu smrti, která ostře kontrastuje s rychle se rozvíjející první části.

SÓLO PRO NÁS DVA

Hudba: Jaromír Nohavica, Beata Bocek

Námět, choreografie a režie: Petr Zuska

Světová premiéra: 15. 6. 2017 na Nové scéně

20. května 2007 se v Národním divadle odehrála premiéra mého autorského tanečního divadla Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři. Představení, které je velice specifické a v mnoha směrech ojedinělé a unikátní, se již mnoho let těší obrovskému zájmu diváků jak zde v Praze, tak i na mnoha světových destinacích, kde jsme hostovali.

Právě po deseti letech od jeho vzniku jsem se rozhodl přijít s něčím, kde bude patrná jistá návaznost, dramaturgická a symbolická. S něčím co ponese příbuzné strukturální a tematické stopy, ale zároveň bude stylově odlišným a svébytným originálem se svou vlastní novou výpovědí.

Název „Sólo pro nás dva“ obsahuje více rovin najednou. Může být sólem pro vztah mezi mužem a ženou. Sólem pro člověka a jeho démona skrytého někde uvnitř. Sólem pro dospělého a malé dítě, kterým kdysi byl a které někde po cestě ztratil. Je to rovněž sólem pro mne – odcházejícího a Filipa Barankiewicze – přicházejícího uměleckého šéfa, kterému brzy po této premiéře soubor předám. A v neposlední řadě se jedná o sólo pro Jaromíra Nohavicu a Beatu Bocek. Dva současné skvělé muzikanty a zpívající básníky, kteří se svou individuální tvorbou přirozeně ocitají na rozhraní polské a české identity a duše. Tedy i z hlediska Filipa a mne se dá celá idea nahlédnout také jako Sólo pro Česko a Polsko.

(Petr Zuska)

Na repertoáru Baletu ND zůstávají v této sezoně tyto inscenace:

Národní divadlo

LOUSKÁČEK A MYŠÁK PLYŠÁK, SNĚHOVÁ KRÁLOVNA, LABUTÍ JEZERO, LA BAYADÈRE, ČARODĚJŮV UČEŇ, BREL – VYSOCKIJ – KRYL / Sólo pro tři

Hudební divadlo Karlín

ROMEO A JULIE

Stavovské divadlo

VALMONT

Nová scéna

OHAD NAHARIN: decadance, VERTIGO

Tisková zpráva

Nejnovější příspěvky na webu:

[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words‘]

Píši do několika médií a chci udělat maximum pro www.superrodina.cz, která by se měla stát jedním z nejčtenějších médií na českém internetu. Věřím, že i mnozí čtenáři se rádi budou spolupodílet na tvorbě tohoto specifického média.

error: Obsah je chráněný autorskými právy