Helena Herynková,  Kultura

McMurphyho rozhodně ven z kola nevyhazujme

Připomíná vám nadpis článku něco? Pokud ne, vězte, že dnes bude řeč o divadelním zpracování slavného románu Kena Keseyho, známějšího pod rozšířenějším názvem Přelet nad kukaččím hnízdem. Na dramatizaci příběhu rebela McMurphyho, mlčenlivého Náčelníka a mstivé sestry Ratchedové, v režii Pavla Kheka a úpravě Pavla Kheka a Michala Pětíka, můžete vyrazit do Městského divadla v Mostě.

Aleš Petráš jako rebel McMurphy (foto: Šeiner)

Pustit se do zpracování takto notoricky známého příběhu vyžaduje notnou dávku odvahy. A nemohu jinak, než hned na začátku uznat, že tvůrci inscenace se do ní vrhli s vervou a úspěšně. Hádám, že se najde velmi málo lidí, kteří by děj Přeletu nad kukaččím hnízdem neznali, ale přesto vás s ním alespoň v kostce seznámím… Randle McMurphy, rváč, rebel a zřejmě také recidivista, se nechá zavřít raději do ústavu pro duševně nemocné než do vězení, a myslí si, jak na soudce vyzrál. Jakmile však začne poznávat své spolubydlící, a především vrchní sestru Ratchedovou, zjistí, že velmi prohloupil.

(foto: Šeiner)

Přelet není jen příběhem o rebelovi bez příčiny, snažícím se všemožně probudit spolupacienty a trochu rozvrátit zavedené pořádky. Ken Kesey vypráví především o bezmezné naději, tajných touhách, jež se i přes nesmyslnost systému derou na povrch, ale také síle přátelství a velké bezmoci ukryté za skleněnými zdmi.

Vuk G. Čelebić (foto: Šeiner)

Připravte se na celou škálu emocí, jež vás při sledování hry potká. Hned po prvních pár slovech se zamilujete do tichého, klidného Náčelníka Bromdena v podání Vuka G. Čelebiće. Náčelník, ač navenek jemný, v sobě skrývá cosi temného a nebezpečného a v závěru dokáže sílu svého těla i vůle.

Každý z pacientů ústavu je originálem a jedinečnou součástí dobře namazaného soukolí. Dale Harding (Jiří Kraus) byl až do McMurphyho příchodu vedoucím party a je zdánlivě nejrozumnějším z pacientů. Tento pohled se vám ale změní, když zjistíte, že Harding je, stejně jako většina, v ústavu trochu nepochopitelně z vlastní vůle. Dokonalým protipólem k pragmatikovi Hardingovi je něžný a nevinný Billy Bibbit (Vít Herzina), hledající pevný vzor.

Martini Jakuba Dostála dokonale hraje své halucinace a dokonce boří i iluzivní stěnu a využívá diváků jako objektů své nemoci. Radim Mateja vtiskl svému Cheswickovi tu správnou dávku drzosti i zdrženlivosti, abyste mu věřili každé slovo. Scanlon (Otto Liška) i Ruckly (Michal Pešek) skvěle dokreslují celé osazenstvo.

Jakmile však na scénu vtrhne Randle McMurphy, na chvíli zapomenete, že tam s ním je ještě někdo další. Aleš Petráš plně využívá svého mládi i veškerého charisma a sehrává McMurphyho s neskutečnou vervou, nábojem. Jeho McMurphy se tak stává floutkem, drzounem a bojovníkem proti systému. Člověkem, kterého byste rozhodně na takovém bohem zapomenutém místě chtěli potkat. Toužíte po takovém příteli a souputníkovi, i když umí občas pořádně lézt krkem.

Slíbila jsem vám celou škálu emocí, takže se dostávám i k druhému pólu, nenávisti. Buďte si jisti, že vrchní sestru Ratchedovou budete nenávidět. Z hloubi duše a celého srdce. I když z počátku se tváří jako příjemná a chápavá dáma, která to přeci se svými pacienty myslí jen a jen dobře. Jakmile však McMurphy trochu poodkryje její slabé místo, začne kolem sebe kopat jako vystrašený kůň. A vy, i když třeba takové prvoplánové označování nesnášíte, budete za jedno s Hardingem, jenž se o sestře Ratchedové vyjádří velmi nevybíravě. Zita Benešová je ve své roli natolik skvělá a přesvědčivá, že ji dokonce na děkovačce někteří diváci „vítají“ bučením.

(foto: Šeiner)

Radostný pohled je na scénu Michala Syrového a příjemně civilní (a přesto stylizované) kostýmy Romany Tůmové. Jediné, čeho u této inscenace lituji, je téměř nulové využití bezmála kouzelných točen mosteckého jeviště, i když je pravda, že by k funcionalistické nemocniční scéně asi příliš nepasovaly.

Přelet na kukaččím hnízdem je inscenací, v níž se snoubí humor, nadsázka s nespravedlností a hlubokým zármutkem. Jste-li milovníkem slavného filmu, vůbec se neobávejte, že byste se nudili. Ani vás totiž nenapadne srovnávat, protože se necháte unášet příběhem až ke tragickému rozuzlení. I v konečné tragédii je však drobná naděje, že se nic nestalo zbytečně…

Recenzi jsem psala na základě zhlédnutí dopoledního představení pro středoškoláky. A mimo skvělého divadelního zážitku jsem si odnesla i zážitek společenský. Mostečtí školáci mě velmi mile překvapili svým přístupem, plně se vžili do příběhu a jejich přízeň k divokému McMurphymu přímo sálala celým hledištěm. I proto si myslím, že se vyplatí vyrazit do Mostu na Přelet a děti vzít s sebou. Třeba v nich probudíte lásku ke kvalitnímu divadlu.

 

PŘELET NAD KUKAČČÍM HNÍZDEM, Dale Wasserman podle románu Kena Keseyho
Hrají: Aleš Petráš, Vuk G. Čelebić, Zita Benešová, Veronika Valešová, Jiří Kraus, Vít Herzina, Otto Liška, Radim Madeja, Jakub Dostál, Michal Pešek, František Nedbal, Miroslav Večerka, Jan Beneš, Stanislav Oubram, Hana Marie Maroušková, Petra Kasalová
Dramaturgie: Michal Pětík
Scéna: Michal Syrový
Kostýmy: Romana Tůmová
Hudba: Vladimír Nejedlý
Režie: Pavel Khek

Městské divadlo Most, www.divadlo-most.cz

 

 

Nejnovější příspěvky na webu:

[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words‘]

 

 

error: Obsah je chráněný autorskými právy