
Nakonec zbude jen to dobré
„Divadelní scéna odráží jako v zrcadle pohyby společenského vědomí,“ řekl dramatik Arthur Miller. Aby svému názoru zůstal věrný, zaplňoval své hry skutečnými lidmi a jejich obyčejnými problémy. Stejně obyčejným je rovněž Willy Loman, hlavní hrdina inscenace Smrt obchodního cestujícího.
Smrt obchodního cestujícího, jak ji v letošním roce nastudovali v Městském divadle v Mladé Boleslavi, je osvěžující, a přesto jímavou ukázkou moderní americké dramatiky. Ačkoliv ji na Broadwayi uvedli prvně již v roce 1949, do dnešní doby si zachovala naléhavost a výmluvnost zpracovaného tématu.
Willy Loman je stárnoucí otec dvou dospělých synů, vzorný manžel a úspěšný obchodní zástupce svého artiklu. Tedy, takhle to na první pohled vypadá. Zdání ale, jak známo, rádo klame, takže se postupně dozvídáme Willyho skryté touhy, tajemství a přání. Jeho největším a současně posledním přáním je učinit rodinu šťastnou. Bohužel nevymyslí nic lepšího, než rodině zajistit dostatek financí za pomoci své životní pojistky…

Smrt obchodního cestujícího sleduje Willyho osudy ve dvou časových rovinách. Můžeme tak poznat hlavního hrdinu jak v neutěšené současnosti, tak v zářivé a prosluněné minulosti. V době, kdy jej ještě oba jeho synové milovali a manželka obdivovala jeho obchodnické schopnosti. Samozřejmě si nechám pro sebe, zda svůj tragický plán dokoná, abych vám neprozradila pointu. Slavná hra Arthura Millera je příběhem o zklamání, iluzích a lásce, která všechno překoná. Jsem moc ráda, že v Mladé Boleslavi zpracovali téma citlivě a s ohledem na chytrý obsah. Velký příběh rodinného štěstí i zrady a deziluze je vlastně komorním dramatem o vztazích a poutech mezi jednotlivými členy.
Herci boleslavské inscenace v režii Pavla Kheka dávají svým rolím přesně to, co je potřeba. Petr Bucháček vtiskl svému Willymu vyvážený koktejl cynismu a šílenství, abyste mu dokonale uvěřili, že je schopen udělat, k čemu se chystá. Jeho žena v podání Karoliny Frydecké je spokojenou manželkou, která však tuší, že něco není v pořádku a touží svého muže zachránit.

Aleš Petráš je jednoduše přesným Biffem. Vložil do role smutek nad otcovou zradou (jakou, to si necháme pro sebe), bohémství a zároveň děsivý strach z neúspěchu. Biff je muž milující svou rodinu, ale přesto toužící dokázat světu svou samostatnost. Petrášovi hrají čerti v očích, přímo z něj čiší sympatický neklid a touha rozlétnout se do světa.

Happy, Biffův mladší bratr, se chová jako velký pán, spokojen se zaměstnáním a svým životem. Jeho největší starostí je, jestli sbalí na večer přítulnou kočičku. Přesto však uvnitř skrývá strach o rodinu a také lásku a obdiv k bratrovi. Václav Šanda přidal ke všemu zřejmému ještě špetku tajemství, v očích se mu zračí jakási skrytá moudrost. Máte pocit, že ví víc než vy. Navíc, jako Happy opravdu nemusí mít strach, že by si nesehnal dámskou společnost. Myslím, že ani leckterá divačka by se nedala dlouho přemlouvat.

Šanda i Petráš na jevišti bratrskou lásku vůbec nemusejí hrát, z jejich výkonu čiší přátelství a dokonalá souhra, což velmi prospívá inscenaci.
Režisér Pavel Khek s oblibou předkládá své inscenace s notným prostorem pro fantazii, jako v obrazech. K jeho vizi při Smrti obchodního cestujícího velmi přispívá scéna Michala Syrového, minimalistická a přesto detailní. Rovněž přesné a civilní kostýmy Agnieszky Páté – Oldak báječně dokreslují děj.
Smrt obchodního cestujícího je jedním z kusů, který si zaslouží diváckou pozornost a stojí za to si na něj do Mladé Boleslavi vydat.
SMRT OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO, Arthur Miller
Hrají: Petr Bucháček, Karolina Frydecká, Aleš Petráš, Václav Šanda, Ivo Theimer, Lucie Matoušková, Hanuš Bor, Karel Vlček, Eva Reiterová, Veronika Soumarová, Dagmar Teichmannová, Michal Kopčan, Martin Hrubý
Scéna: Michal Syrový
Kostýmy: Agnieszka Pátá – Oldak
Dramaturgie: Lenka Smrčková
Režie: Pavel Khek
Městské divadlo Mladá Boleslav, www.mdmb.cz
[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words‘]
