Záložka do knihy spojuje školy – namaluj mi svého oblíbeného literárního hrdinu
4. ročník projektu vyhlásila Pedagogická knihovna J. A. Komenského v Praze a Slovenská pedagogická knižnica v Bratislavě u příležitosti říjnového Mezinárodního měsíce školních knihoven.
Cíl projektu zůstal stejný – podpora čtenářství a navázání kontaktů mezi českými a slovenskými dětmi prostřednictvím výměny záložek, které žáci sami vyrobili. Letošní ročník byl ale trochu náročnější, protože téma bylo dané a pro všechny závazné – namaluj mi svého oblíbeného literárního hrdinu. A to už vyžadovalo větší přemýšlení a také větší zručnost. Ale děti se nezalekly. Během měsíce října navštěvovaly školní knihovny, nosily knihy z domova, četly a vybíraly:
Kuba: „Vybral jsem si Mikeše, protože se mi líbí. Je krásný. Líbí se mi, že Mikeš cestoval.“
Honza: „Já jsem si vybral brouka Pytlíka, protože se mi líbí. Byl hodný. Mám o něm film.“
Víťa: „Mým hrdinou je malý Poseroutka, protože se mi líbí jeho příběhy. Máme tu knížku doma.“
Terka: „Vybrala jsem si Rákosníčka, protože se mi líbí, jak zachraňuje všechno, úplně všechno.“
Na některých školách si děti jako vzor pro obrázek přinesly svoji oblíbenou knížku, kterou v hodinách čtení představily ostatním a kousek z ní přečetly. Jiné navštívily školní knihovnu, kde si mohly knihu vypůjčit. S knihami děti pracovaly a vybíraly literární hrdiny i v hodinách čtení pod vedením učitelů.
Všechny děti pracovaly na výrobě záložek s nadšením. Měly radost, že mohou něco vyrobit pro jiné děti a dokonce mimo naši republiku. Velice se těšily také na to, že i ony dostanou záložku od slovenských kamarádů a napjatě očekávaly zásilku. Do balíčků školy vzájemně přibalovaly i další dárky: knihy o svém městě, pohlednice školy, videa ze „záložkohraní“, fotky třídy, adresy, dokonce jihočeská škola poslala recept na úpravu ryby. Děti ze ZŠ v Mikulčicích a v Rakovci nad Ondavou si vyměnily autorské pohádky. Děti psaly i osobní dopisy s pozdravem pro slovenské spolužáky. S vyrobenými záložkami se školy nejprve pochlubily rodičům prostřednictvím výstavek, nástěnek i místního tisku a potom už balíčky putovaly na Slovensko, ale také opačným směrem – ze Slovenska do České republiky. Paní učitelka ze ZŠ v Lanžhotě dokonce doručila zásilku osobně.
A velmi dobře dokázali projekt využít i ředitelé škol a učitelé. Někteří zařadili „Záložku“ do celoškolních projektů a splnili tak některé tematické okruhy školních vzdělávacích programů, na interaktivní tabuli učitelé seznamovali děti se Slovenskou republikou, porovnávali češtinu se slovenštinou a hledali s dětmi, jak se dají ve slovenštině pojmenovat postavy z českých pohádek – Včielka Maja, Krtko… Děti se učily slovenské národní písničky a dětské slovenské básničky. Jedna maminka, původem ze Slovenska, přišla dětem číst slovenské pohádky.
A reakce učitelů na projekt?
„Všichni žáci naší školy v měsíci říjnu kreslili, lepili, stříhali, laminovali, a to vše proto, aby vyrobili alespoň jednu záložku do knihy na téma Můj oblíbený literární hrdina“
„Váš projekt se mi moc líbí, nápad je jednoduchý, lehce realizovatelný a výsledek je hned vidět.“
„Projekt nám přinesl mnohem více, než jsme čekali… motivuje žáčky, aby sáhli po pěkné knize…“
„Ve školní knihovně je vidět patrný nárůst zájmu o půjčování knih a také o knižní ilustrace…“
„Teď máme záložky ve všech knihách i učebnicích…“
„Pomocí webových stránek jsme se podívali, jak to v té slovenské škole vlastně vypadá… snad se kamarádům ze Slovenska bude s našimi záložkami dobře číst…“
„…na Vánoce si pošleme vánoční pohlednice, které si sami vyrobíme… mohli bychom pokračovat třeba dopisováním nebo jinou společnou akcí…“
„Škoda, že je z našeho města na Slovensko tak daleko! Hned bychom se tam rozjeli…“
„Padaly i zvědavé otázky a abychom se něco o našich nových kamarádech dozvěděli, začali žáci odpovědi na otázky vyhledávat, třídit a dávat na papír. Vznikla zajímavá prezentace o Slovensku.“
„Naše hodnocení bude stručné. Příště do toho jdeme zase!“
Samozřejmě že se vyskytly i drobné problémy v komunikaci mezi některými partnerskými školami, ale společně jsme je brzy napravili.
Některé školy se zúčastnily projektu opakovaně, pro jiné to byla první zkušenost, některé školy si vyžádaly konkrétní slovenskou školu, se kterou už delší dobu spolupracují.
A já pevně věřím, že i následující ročník bude úspěšný. Dokumentují to slova jedné paní ředitelky: „S kým se asi za rok seznámíme?“
Taky jsem zaznamenala nové názvy projektu: Záložka pro kamaráda, Záložky přátelství, Záložkohraní, Záložkové šílenství na naší škole….
Nezbývá než poděkovat všem, kteří se do projektu zapojili. Určitě se vaší zásluhou počet čtenářů na Slovensku i v České republice několikanásobně zvýší a navázaná přátelství se budou prohlubovat.
Záložky se v knihách kamarádů zabydlí a snad k nim příští rok přibydou další.
Děkuji také všem školám za zaslaná hodnocení a fotografie. Fotogalerii si můžete prohlédnout na webových stránkách Centra pro školní knihovny Pedagogické knihovny J. A. Komenského v Praze (http://npkk.cz/csk/), najdete zde i hodnocení Slovenské pedagogické knižnice v Bratislavě.
V přiložené tabulce je přehled počtu škol a celkového počtu dětí, které se projektu zúčastnily
TZ
[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words‘]