Opuštěná Tiny Müller v novém INprojektu Východočeského divadla
Východočeské divadlo Pardubice uvádí na Malé scéně cyklus INprojekty (Malé inscenační projekty světových novinek) určený především – ale nejen – mladému divákovi. Jednotlivé díly představují současné dramatické texty, které se přímo dotýkají aktuálních problémů světa, v němž žijeme. INprojekty jsou realizované formou inscenovaného čtení. „Nejedná se však jen o samotné veřejné přečtení textu jako spíše o náčrt inscenace. V mnohém se blížíme k plnohodnotnému inscenačnímu tvaru, pouze s tím rozdílem, že herci hrají situace v prostoru s textem v ruce,“ upřesňuje dramaturg cyklu Zdeněk Janál.
Poslední INprojekt této divadelní sezóny, jenž se uskuteční v pondělí 6. května, nabídne první české uvedení německé hry Opuštěná řešící téma, které se jistě někdy dotklo či dotkne nás všech.
„Hra se věnuje tématu nanejvýš lidskému – přirozenému vývoji, jaký může nastat, když je člověk opuštěn svým partnerem a zůstane sám. Autorka Tina Müller přivádí na scénu tři kamarádky, které společně řeší tento hlavní problém. Nahlédneme tak do ženského světa, do intimit a tajů, které obvykle zůstanou mužům skryty – a právě proto i jim je Opuštěná určena, aby se o svých ženách dozvěděli více,“ láká na nový INprojekt Zdeněk Janál.
Tina Müller patří k nejmladší generaci v německé dramatice. Pochází ze Švýcarska, ale scénické psaní studovala v Berlíně. Už v roce 2003 byla pozvána například na přehlídku nadějných dramatiků do Austrálie World Interplay. V roce 2005 získala několik ocenění za svou hru pro mládež Bikini a v roce 2008 ocenění právě za hru Opuštěná v soutěži dramatických textů v düsseldorfském Schauspielhausu.
Režie Opuštěné se ujala mladá režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová, která ke spolupráci přizvala Kristinu Jelínkovou, Dagmar Novotnou a Martinu Sikorovou.
„Myslím, že Tině Müller šlo především o jasné ukázání bezmocnosti, kterou ženy často pociťují, když zůstanou samy – jsou najednou jak přečtené knihy, byl o ně zájem, ale proč je číst podruhé? Já hru Opuštěná cítím jako názor – jakoby autorka říkala: Ženské, vzpamatujte se, nemůžete všechno obětovat manželovi, a pak se v sebelítosti uondat až k smrti. Hledejte sebe, najdete smysl!“ říká režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová a dodává: „Ve hře se mně líbí chvilkový cynismus „opuštěných“, jejich nadhled a černý humor, kdy si dovedou svou situaci glosovat s takovou razancí, až zamrazí.“
TZ VČD Pardubice
[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words‘]