Kouzelná flétna, baletní představení nejen pro děti
Taneční centrum Praha připravilo světovou premiéru baletu Kouzelná flétna. Pohádkový příběh je určen nejen dětem, ale i dospělým s dětskou duší. Jsou v něm skryta základní pravidla života, spirituální a morální otázky. Postavy tohoto díla se staly kultovními dramatickými symboly: Královna noci a Sarastro, Tamino a Pamina, Papageno a Papagena. Každá z nich tudíž představuje zajímavou výzvu pro choreografa i další tvůrce týmu.
Taneční divadlo může velmi atraktivními scénickými prostředky vyjádřit jednotlivé pohádkové i zcela reálné scény, z hudebního hlediska je dílo vlastně koncertem vynikajících árií – doslova hitů, kde excelují postupně všechny hlavní postavy – i to se jistě projeví na pojetí tanečního díla. Jméno hlavního tvůrce, scénáristy a choreografa Attily Egerháziho dává záruku, že Mozartova hudba bude zpracována a vizualizována velmi citlivě a důstojně. V minulosti již vynikajícím způsobem pracoval s hudebními díly Čajkovského, Bizeta, Bartoka, Ravela… a samozřejmě i Wolfganga Amadea Mozarta. Budeme se těšit, že se podaří příběh nejen oživit, ale vdechnout mu také novou symboliku, poetiku a pointu – taneční divadlo k tomu má řadu moderních inscenačních i technických prostředků – především lidská těla… samozřejmě dobře připravené interprety a také magické prostředí tanečního jeviště.
Světová premiéra: 7. dubna 2013 od 19.00 ve Stavovském divadle
2. premiéra: 12. května 2013 od 19.00 ve Stavovském divadle
Jak se zrodil nápad inscenovat balet Kouzelná flétna?
Stejně jako u Mozarta. Ten psal Kouzelnou flétnu na objednávku Emanuela Schikanedera. Mně tento titul nabídl Antonín Schneider, ředitel souboru Balet Praha Junior. To byl první impuls. Nabídka mě zaujala a začal jsem přemýšlet o baletu na tuto nádhernou a magickou hudbu.
Jak hodnotíte spolupráci s mladými tanečníky souboru Baletu Praha Junior, necítíte se limitován jejich možnostmi?
S mladými tanečníky Baletu Praha Junior mám ty nejlepší zkušenosti, ostatně naše spolupráce již trvá několik let. Práce s mladými tanečníky mi přináší značné, rozsáhlé a nové zkušenosti: jak pohybem vyjádřit moji ideu, jaký použít pohybový slovník, jaký zvolit přiměřený způsob komunikace, jak vysvětlit jednotlivá témata a vztahy, jak dosáhnout maximální kvality ve výsledku. Při srovnání práce s dospělými profesionály nevidím tuto spolupráci jako „limitující”, ale jakou jinou.
Změnil jste v průběhu nastudování díla zásadním způsobem některou část Kouzelné flétny – choreografie, scénografie, kostýmy?
Každá moje nová choreografie, ale dokonce, i když je to jen nové nastudování starší práce, začne žít svým vlastním životem a dostává unikátní podobu. Stejně je to s Kouzelnou flétnou. Samozřejmě, že konečný tvar se ukazuje během tvorby: jaká bude základní dramaturgická linie, jaká bude adekvátní pohybová výpověď, kostýmy, rekvizity, scéna atd. Hledám to nejlepší vyjádření mé ideje.
Již v minulosti jste tvořil své choreografie na slavnou Mozartovu hudbu, co pro vás tato hudba představuje?
Na Mozartovu hudbu jsem vytvořil jednoaktový balet Mirabell. Jeho hudba je plná života: dynamická, dramatická, humorná, „molto vivace“, zážitek z každého poslechu…
Celovečerní rodinný balet o dvou jednáních
Námět a původní libreto: Emanuel Schikaneder
Scénář, režie a choreografie: Attila Egerházi
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Scénografie: Jan Burian
Kostýmy: Samiha Maleh
Filmová projekce: Jan Burian
Světelný design: Attila Egerházi
Producent: Taneční centrum Praha – konzervatoř
Asistenti choreografa: Linda Schneiderová,Antonín Schneider
Tančí: Balet Praha Junior (studenti konzervatoře Taneční centrum Praha)
TZ balet Národního divadla
[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words‘]