Není prezentace jako prezentace. Recenze: Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse.
Gallo Carmine, Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse. Nakladatelství Grada. 2012.
Autor Carmine Gallo žije v Kalifornii a spolupracuje se známými světovými značkami Intel, Google a jiné. V minulosti působil i jako moderátor. Publikuje v tištěných médiích, vystupuje v televizních pořadech a je autor několika úspěšných publikací například „Tajemství inovací Steva Jobse“.
Kniha sama o sobě je psána jako divadelní hra. Jednotlivé kapitoly jsou rozděleny do dějství a přestávek. Už to samo o sobě je velice neobvyklé, ale chytlavé.
Publikace je dále doplněna různými historkami, které ji činí nadmíru čtivou a poutavou. Čas od času se objeví zajímavé a inspirující citáty známých osobností.
Autor doporučuje svou knihu nejen manažerům a ředitelům firem, ale také všem, kteří představují nové informace libovolnému publiku; například pedagogům a politikům.
Jsou zde k dispozici „tipy a triky“, které používal Steve Jobs při svých prezentacích. Jedná se o pozitivně napsaný návod, jak zlepšit a rozproudit své prezentace. Vychází nejen ze samotného Jobse, ale i z vědeckých výzkumů; například z psychologie a kognitivních věd.
Popsána je dlouhá řada Jobsových pravidel úspěšné prezentace. Mezi které patří například „pravidlo tří“, „pravidlo deseti minut“ či „nebojte se pozitivních slov“. Asi k nejzajímavějším konceptům bych zařadila strukturování prezentace jako divadelní hry. Je třeba si představit padoucha (současný nevyhovující stav) a po té následně jeho přemožitele, hrdinu (produkt). Tyto informace je nutné sdělit do deseti minut, což je maximální doba, kterou je schopný lidský mozek vnímat. A následuje přestávka nebo odreagování.
Klíčová koncepce Jobsových prezentací je umění jednoduchosti. Steve Jobs, ale i Apple u svých produktů, vždy věřili v jednoduchost. Jednoduché ovládání, jednoduchý design a jednoduché podání informací. To je jedna z podstatných věcí, které se snaží čtenáře naučit. A rozhodně také nezapomínat na poznámky. Za prezentací stojí hodiny přípravy a ne dvacet minut psaní na papír, z kterého následně čteme.
Knihu mohu doporučit každému, kdo alespoň čas od času tvoří prezentace nebo se prezentování sama sebe nebo své firmy zabývá. Pokud prezentace tvoříte často nebo profesionálně, měla by se stát pro vás „povinnou četbou“. Přece jenom, poučit se od jednoho z nejlepších řečníků dnešní doby je vždy ku prospěchu věci.
Lucie Fusková
[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words‘]