Máte raději papírové knihy nebo e-knihy? Mají šanci e-knihy ovládnout trh?
Jaké knihy máte nejraději? Nyní se však neptám na žánr, ale typ formátu – myslíte, že mají papírové knihy šanci přežít 21. století?
Připojte se k nám na Facebook. Hledáme zajímavé fanoušky, kteří se nebojí říci svůj názor. Sledujte nové informace, užijte si články a soutěže.
Leč loňské Vánoce zaznamenaly boom co do prodejnosti elektronických knih, stále se jedná jen o zanedbatelná procenta v celém knižním trhu. Loni si lidé zakoupili několik desítek tisíc e-knih. Více je však lákala možnost stáhnout si knihu z internetu zadarmo.
A ačkoliv to bylo právě více jak 2,5 milionů zdarma stažených digitalizovaných knih z oficiálních webů, 83 % respondentů z našeho výzkumu říká, že by papírovou knihu za digitální vůbec nevyměnilo. Líbí se jim jejich „vůně„, to, že si mohou knihu „ohmatat“, že si ji mohou v obchodních regálech v klidu vybrat a prolistovávat. Zdá se, jakoby čtení knih nebylo jen o obsahu, ale i o citové složce: je v tom trocha sentimentu.
Není to tedy zatím ani cena, která by změnila stanovisko čtenářů. Od 1. ledna letošního roku se zvýšilo DPH na prodej knih z deseti na čtrnáct procent. Nicméně některá nakladatelství vydala oficiální prohlášení, že navzdory zvýšení nákladů nebudou knihy zdražovat. Právě vyšší cena by podle expertů mohla vést ke stagnaci knižního trhu.
Finanční důvody by také mohly nahrávat knihovnám a antikvariátům, ale nával do těchto dvou institucí po lednu 2012 se nekonal.
Elektronické knihy jsou v současné době cenově výhodnější a vezmeme-li v úvahu nízké náklady spojené s jejich výrobou, pak je zde ještě velký prostor pro další snižování cen.
Příkladem může být jedna z knih, o které jsme zde psali: Jak zhubnout od Mandžukové v papírové formě stojí 119 Kč a v elektronické podobě 79 Kč.
Na druhou stranu však zatím v elektronických knihách není dostatečný výběr. Pokud však znáte cizí jazyky a rádi čtete zejména v angličtině, pak šíře titulů se vám podstatně zvětší a snadno se dostanete ke knihám v originále ještě dříve, než vyjdou v češtině, vyjdou-li vůbec.
V e-knihách nejvíce vedou Palmknihy.cz. Právě zde si lidé v loňském roce stáhli více jak dva a půl milionu kopií. Uživatelé však byli ochotni zaplatit jen za zlomek digitalizovaných produktů; bylo to pouhých 7 217 kusů knih. Více prodala firma Wooky (zhruba 20 000 kusů). A k velmi úspěšným patřil Kosmas, který se do prodeje elektronických knih zapojil až v listopadu 2011 a už za dva měsíce prodal necelých 4 000 e-knih.
Na druhou stranu si ale rovněž myslím, že trend bude stále více směřovat k e-knihám. Navzdory dnešnímu skepticismu milovníků klasického formátu. Aniž si to uvědomujeme, stále více a více čteme v digitalizované podobě. Nejsou to knihy, jsou to články v e-magazínech – jaký právě čtete i nyní. Je to sdílení soukromých informací na sociálních sítí, vytváření privátních blogů a webů. V porovnávní se situací před pár lety je digitální nárůst neuvěřitelný.
Před několika lety jsme nakupovali noviny výhradně v trafikách. Jejich prodejnost však postupně dramaticky klesla a v současné době si řada lidí přečte aktuální zprávy pouze z internetu. Jsem názorným příkladem – už si ani nepamatuji, před kolika lety jsem si naposledy koupila papírové noviny, sic jsem právě zastáncem klasických knih, ale rozhodně se digitalizované formě nebráním.
Co si pamatuji, tak poslední roky kupuji jen noviny, resp. jejich speciální vydání vždy k určité historické události, která pro mne má často i emocionální význam. Jako bych si kupovala knihu. Tak to bylo například s úmrtím Václava Havla. V té době jsem si pořídila speciál v papírové podobě z trafiky, související s jeho životem a smrtí.
Klasické noviny, jejichž zprávy jsou mnohdy ráno v trafice už „staré“ díky rychlosti internetu, si již mnoho let nekupuji. Jednou to takhle dopadne i s papírovými knihami. Ale stejně jako s tiskovinami přijde to přirozeným vývojem. Postupně se poměr mezi oběma formáty bude měnit, až nakonec zvítězí e-kniha, protože tak si to budou čtenáři přát.
Dnes je to možná ještě pro většinu nepředstavitelné. Není to „černá“ budoucnost, ale přirozený trend, kterému se zvolna v budoucnosti přizpůsobí také většina současných klasických nakladatelství.
Zmizely psací stroje, kinofilmy, to si ještě pamatujeme. Zmizela řada různých strojů a nástrojů a s nimi spojených tradic, o nichž už nemáme ani potuchy. A souběžně vzniklo mnoho nového, čerstvého, co pohání svět dopředu. Vždy je to spojeno s určitým sentimentem – zejména s přibývajícím věkem – po ztrátě něčeho, v čem jsme viděli určité důležité hodnoty. Hlavně také proto, že byly spojovány s naším životem a mládím. A stejně tak mládí přichází do kontaktu s novými věcmi a jevy a bude si k nim vytvářet stejné pouto, jako mi k těm, co jim už nic neříkají. Jen třeba vyprávějte svým dětem, jak jste v dětstství „vytáčeli“ telefonní číslo 😉 na stolním telefonu. Řekněte jim, jak jste rozdělávali trojúhelníček sýra ještě na začátku devadesátých let! – Žádná nápomocná červená šňůrka tam nebyla. A co „pípající“ kasy v supermarketech a čárové kódy? A tak dále a tak dále.
Ale to jsme už hodně daleko od knih. Nicméně, pokud máte poblíž zrovna nějakou pěknou knížku, odpočiňte si od internetu, udělejte si pohodlí a vychutnejte si příjemné klasické čtení.