Jeremy Clarkson má zase průšvih: jeho hlas můžete slyšet na satelitní navigaci.
Jeremy Clarkson má další problém. Sotva ustál kritiku za jeho slavnou větu o popravě zaměstnanců veřejného sektoru před zraky svých rodin a mohl „očištěný“ vítězoslavně projít středem BBC, tak nyní čelí další kritice. A už nejde jen o slova – v sázce je pověst BBC, smlouva a hlavně velké peníze.
Nakonec Jeremy Clarkson není v celé kauze nejčernější ovce. Jako světově oblíbenému moderátorovi mu bylo nabídnuto, aby svůj specifický hlas a ironický šarm využil pro přenosnou navigaci. Jenže radosti si dlouho neužil. Pravidla BBC se staví proti jakýmkoliv komerčním aktivitám svých moderátorů.
Jeremy Clarkson uzavřel smlouvu s firmou TomTom. Ta vyrobila 50 000 kusů přenosných satelitních navigací s motivem Top Gearu a fotografií Stiga. Řada kusů již byla dodána na pulty obchodů.
BBC Trust, regulační a správní orgán, se pustil do vyšetřování a uvedl, že došlo ke střetu zájmů. Tato smlouva z léta 2011 neměla být nikdy podepsána a realizována. Žádný moderátor z BBC nesmí podporovat jakýkoliv komerční produkt. BBC Trust v úterý uvedl, že došlo k selhání dodržování redakční politiky ohledně střetu zájmů ze strany BBC Worldwide (komerční část BBC).
BBC Worldwide se však brání, že k žádému střetu zájmu nedošlo. Nicméně dodává:
„Překontrolovali jsme proces na základě doporučení mezi námi a veřejnou službou BBC pro tyto komerční záležitosti a zavedli jsme nová opatření, která zajistí, abychom se (pro příště) vyvarovali opakování této situace,“ řekl mluvčí BBC Worldwide.
Dalším vstřícným krokem ze strany BBC Worldwide bylo, že daruje výtěžek z prodeje navigací na dobročinné účely.
Generální ředitel BBC, Mark Thompson, napadl tuto smlouvu už v září. Jeremy Clarksonovi se nápad líbil a zmínil se o navigacích 4. září v jednom ze svých článků, se kterým se pak Thompson 29. září vydal do útoku. Od té doby probíhalo vyšetřování, jehož výsledky byly včera v úterý zveřejněny. Jedním z podstatných důvodů bylo, že by veřejnost mohla být otřesena důvěrou a objektivitou BBC. Rovněž mohlo dojít k „ohrožení“ hodnoty a značky Top Gear.
Střet zájmu také nastává, když lidé v Top Gearu uvidí navigaci s hlasem Jeremy Clarksona v automobilu, který se v pořadu hodnotí. Nebude finální posouzení vozu nakonec ovlivněno tím, že se může eventuelně vůz nabízet v prodeji přímo s navigací? Možná je však BBC až příliš upjatá televize s kostnatými pravidly. Pochybuji, že by prodej satelitních navigací proměnil Clarksona v mírumilovného beránka, který by si najednou zalíbil staré peugeoty.
BBC Worldwide je jedna z nejúspěšnějších světových značek, která prodává v téměř 200 zemích světa; prodává knihy, hračky, oblečení, zubní kartáčky a mnoho dalších výrobků.