Glosy

Otevřený dopis Marka Zuckerberga

Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku

Otevřený dopis Marka Zuckerberga, rychlý překlad. Pro čistší kompilaci a srovnání níže je uveden originál v angličtině.

Facebook nebyl původně vytvořen, aby byl společností. Byl založen, aby docílil společenského poslání – udělat svět otevřenější a propojenější.

Připojte se k nám na Facebook  Superrodina je na Facebooku

Myslíme si, že je důležité, aby každý, kdo investuje do Facebooku, pochopil, co je tím posláním míněno, jak děláme rozhodnutí a proč věci děláme tak, jak je děláme. Pokusím se náš přístup nastínit v tomto dopise.

Jizda-autem-hummer-H2-468x60-CZ

My ve Facebooku jsme inspirováni technologiemi, které způsobily revoluci v tom, jak lidé šíří a využívají informace. Často hovoříme o vynálezech, jako tiskárny a televize – které jednoduše dělají komunikaci efektnější (a) vedly k úplné transformaci mnoha významných částí společnosti. Daly hlas více lidem. Povzbudily vývoj. Změnily to, jak byla společnost organizována. Přiblížily nás více k sobě.
V současné době naše společnost dosáhla dalšího bodu zlomu. Žijeme v době, kdy většina lidí na světě má přístup k internetu nebo k mobilním telefonům – surové nástroje nezbytné, aby začali sdílet, co si myslí, cítí a dělají, s kýmkoliv chtějí. Facebook usiluje o vytvoření služeb, které mohou lidé sdílet a pomoci jim znovu změnit mnoho našich klíčových institucí a odvětví.

Je tady obrovská potřeba a obrovská příležitost, aby se každý na světě připojil. Dát každému hlas a pomoci transformovat společnost pro budoucnost. Rozsah technologie a infrastruktury, který musí být postaven, je bezprecedentní, a věříme, že to je nejdůležitější úloha, na kterou se zaměříme.

Doufáme, že se navzájem posílí lidské vztahy.

I když náš úkol zní jako velký, začíná jako malý – ve vztahu mezi dvěma lidmi.

Osobní vztahy jsou základní jednotkou naší společnosti. Vztahy jsou o tom, jak odhalujeme nové nápady, chápeme náš svět a nakonec máme dlouhodobé štěstí.

Skola-smyku-468x60-CZ

My ve Facebooku vytváříme nástroje, které pomáhají lidem kontaktovat se s těmi lidmi, které chtějí, a sdílet to, co chtějí, a tímto rozšiřujeme možnosti lidí, aby vytvářeli a udržovali vztahy.

Lidé, kteří sdílejí více – i když jen s blízkými přáteli a rodinami – vytvářejí otevřenější kulturu, a to vede k lepšímu pochopení života a perspektivám druhých. Věříme, že to vytváří větší počet silnějších vztahů mezi lidmi, a že to pomáhá lidem odhalit rozmanitější perspektivy.

Když pomáháme lidem formovat tato spojení, doufáme, že se nově zavede způsob, jak lidé šíří a využívají informace.

Myslíme si, že světová informační infrastruktura by se měla podobat sociálnímu grafu – síť postavená ze dna nahoru nebo rovný-s-rovným, než spíše monolitické, ze shora dolů směřující struktura, která dodnes existuje.Věříme také, že když dáme lidem kontrolu na tím, co sdílejí, je to základní princip spojení.

Již jsme pomohli více než 800 milionů lidem, zmapovali dosud více než 100 miliard připojení, a naším cílem je pomoci urychlit tato propojování.

Doufáme, že vylepšíme propojování lidí s podnikáním a ekonomikou.

Let-stihackou-l-39-468x60-CZ

Myslíme si, že otevřenější a propojenější svět pomůže vytvořit silnější ekonomiku s věrohodnějším podnikáním, které vytváří lepší zboží a služby.

Protože lidé sdílí více, mají přístup k vícero názorům od lidí, kterým věří, o produktech a službách, které používají. To usnadňuje objevit ty nejlepší produkty a zlepšit kvalitu a efektivitu jejich životů.

Jednou ze známek, jak to udělat snazší, abychom nalezli lepší zboží, je to, že podnikání bude odměňováno za vytváření lepšího zboží – to, které je bráno osobně a zaměřuje se na lidi. Zjistili jsme, že produkty, které jsou „projektově sociální“, mají tendenci být zajímavější než jejich tradiční protějšky, a těšíme se, až uvidíme více světových produktů, které se pohybují tímto směrem.

Naše vývojová platforma již umožnila stovkám tisícům firem, aby vytvářely kvalitnější a více sociální zboží. Viděli jsme rušivé nové přístupy v odvětvích, jako jsou hry, hudba a zprávy, a očekáváme podobný rozvrat ve více odvětvích s novými přístupy, jimiž je sociální design.

Kromě vytváření lepších výrobků otevřenější svět bude také podporovat podniky, aby se na přímo a věrohodně spojily se svými zákazníky. Více než čtyři miliony podniků mají stránky na Facebooku, které používají k vedení dialogu se svými zákazníky. Očekáváme, že tento trend také poroste.

Doufáme, že změníme vztahy lidí ke svým vládám a společenským institucím.

Věříme, že vytváříme prostředky, které pomáhají lidem se sdílením, že mohou přinést upřímnější a transparentnější dialog s vládou, což by mohlo vést k přímějšímu zmocnění lidí, větší odpovědnosti za úředníky a k lepšímu řešení některých z největších problémů naší doby.

slevuska-banner-ctverec

Když dáme lidem moc, aby (spolu) sdíleli (věci), začínáme lidi vidět, slyšet jejich hlasy v různé škále, z toho, co bylo historicky možné. Tyto hlasy se početně a objemově zvětšují. Nemohou být ignorovány. Očekáváme, že postupem času, budou vlády lépe přímo reagovat na problémy a obavy u všech svých lidí spíše než přes prostředníky, řízenými několika vyvolenými.

Věříme, že tímto procesem vzniknou vůdci ve všech zemích, kteří budou na internetu a bojují za práva svých občanů, včetně za práva, aby sdíleli to, co oni chtějí, a za právo, aby měli přístup ke všem informacím, které lidé s nimi chtějí sdílet.

A konečně, jak více se ekonomika pohybuje směrem k vyšší kvalitě individuálních produktů, rovněž očekáváme, že vzniknou nové služby, které jsou projektově sociální, aby směřovaly k širokým celosvětovým problémům, kterým čelíme při tvorbě pracovních míst, vzdělání a zdravotní péče. Těšíme se na to, co můžeme udělat, abychom pomohli tomuto pokroku.


Naše poslání a náš byznys

Jak už jsem řekl výše, Facebook nebyl původně založen, aby byl společností. Vždycky jsme se starali především o naše sociální poslání, služby, které jsme budovali a lidi, které je používají. Je to rozdílný přístup oproti veřejné obchodní společnosti, tak chci vysvětlit, proč myslím, že to funguje.

Začal jsem s psaním první verze Facebooku sám, protože to bylo něco, co jsem chtěl, aby bylo. Od té doby nejvíce myšlenek a kódu, které vstoupily do Facebooku, pocházely od velkých lidí, které jsme přilákal do našeho týmu.

Většina lidí se primárně stará o tvoření a fungování části velkých věcí, ale rovněž chtějí vydělávat peníze. Přes tento proces, kdy se vytváří tým – a rovněž se tvoří společnost vývojářů, reklamní trh a investorská základna – jsem rozvinul hluboké porozumění pro to, jak vytvořit silnou společnost se silným ekonomickým motorem. A silný růst může být nejlepší způsob, jak sladit mnoho lidi, aby pracovali na důležitých úkolech.

Jednoduše řečeno: nemáme budovat služby, abychom vydělávali peníze; máme vydělávat peníze, abychom vytvářeli lepší služby.
A myslíme si, že je dobré něco budovat. V těchto dnech jsem stále více přemýšlel o lidech, jaké chtějí využívat služby firem, protože věřím, že je něco, co prostě přesahuje maximalizování zisků.

Když jsme se zaměřili na naši misi a tvořili bezvadné služby, věříme, že vytvoříme v dlouhodobém horizontu největší hodnotu pro naše akcionáře a partnery – a to nám zase umožní zůstat atraktivní pro nejlepší lidi a tvořit více skvělých služeb. Nechceme se ráno probudit s primárním cílem vydělat peníze, ale chápeme, že nejlepší způsob, jak dosáhnout našeho poslání, je vybudovat silnou a cennou společnost.

To je také to, jak přemyslíme o naší IPO. Budeme otevření našim zaměstnancům a investorům. Zavázali jsem se jim, když jsme jim dali akcie, protože jsme pracovali tvrdě, aby to hodně stálo za to, a toto IPO naplňuje náš závazek. Protože se stáváme veřejnou obchodní společnosti, děláme podobný závazek k našim novým investorům a budeme pracovat stejně tvrdě, abychom ho naplnili.

Připojte se k nám na Facebook  Superrodina je na Facebooku

Hacker cesta

V rámci budování silné společnosti, tvrdě pracujeme na tom, aby Facebook byl nejlepším místem pro skvělé lidi, aby měli velký vliv na svět a učili se od jiných skvělých lidí. Máme kultivovanou jedinečnou kulturu a řízení přístupu, který nazýváme Hacker Way.
Slovo „hacker“ má nespravedlivě negativní konotaci, zobrazovanou v médiích jako lidé, kteří pronikají do počítačů. Ve skutečnosti, hacking znamená jen něco rychle vytvořit nebo testovat hranice toho, co lze udělat. Jako většina věcí (i) tohle může být použito pro dobré nebo špatné (věci), ale drtivá většina hackerů, které jsem potkal, jsou idealističtí lidé, kteří chtějí mít pozitivní vliv na svět.

Hacker cesta je přístup k vytváření, který zahrnuje neustálé zlepšování a iterace. Hackeři se domnívají, že něco vždy může být lepší, a že nikdy nic není kompletní. Prostě musí to jít opravit – často tváří v tvář lidem, kteří říkají, že je to nemožné, nebo se spokojí se status quo.

Hackeři se snaží v dlouhodobém horizontu vytvořit co nejlepší služby rychlým vydáním a učením se z menších iterací spíše než se snažit udělat najednou všechno správně. Na důkaz podpory jsme vybudovali testovací rámec, který v daném okamžiku může vyzkoušet tisíce verzí Facebooku. Na naše zdi jsme napsali slova „Hotové je lepší než perfektní“, aby nám připomínala, že (musíme) pořád plout (vpřed).

Hacking je také neodmyslitelně praktická a aktivní disciplína. Namísto abychom dny debatovali, zda nový nápad je možný nebo jaký by byl nejlepší z působ, hackeři by zrovna radši dělali nějaké prototypy a viděli, jak to funguje. Máme hacker mantru, kterou uslyšíte hodně v kancelářích Facebooku: „Kód vítězí nad argumenty.“

Hacker kultura je rovněž velmi otevřená a meritokratická. Hackeři věří, že nejlepší nápad a provedení by vždy měl zvítězit – nikoliv člověk, který je nejlepší lobbyista nápadů nebo osoba, která vede nejvíce lidí.

Když podporujeme tento přístup, vždy po několika měsících máme hackathon, kde každý vybuduje prototypy nových myšlenek, které mají. Na závěr celý tým se sejde a podívá se na všechno, co bylo vytvořeno. Mnoho z našich nejúspěšnějších výrobků vyšlo z hackathonů, včetně Timeline (časové osy), chatu, videa, náš mobilní vývojový rámec a některé z našich nejdůležitějších infrastruktur, jako je HipHop kompilátor.

745x100

Abychom si byli jisti, že všichni naši inženýři sdílejí tento přístup, potřebujeme všechny nové inženýry – dokonce manažery, jejichž hlavním úkolem nebude psát kód – aby prošli programem s názvem Bootcamp, kde se učí naši kódovací bázi, naše nástroje a náš přístup. Existuje mnoho lidí v tomto průmyslu, kteří zvládají inženýry a nechtějí sami psát kódy, ale typ lidí, které hledáme, je ochoten a schopen projít si Bootcampem.

Uvedené příklady se týkají inženýrství, ale vypálili jsme tyto principy do pěti základních hodnot, jak to děláme ve Facebooku:

Zaměření na účinek

Pokud chceme mít největší účinek, nejlépe, jak to dělat, je být si jistý, že se vždycky zaměřujeme na řešení nejdůležitějších problémů. Zní to jednoduše, ale myslím si, že většina společností to dělá špatně a plýtvá spoustou času. Domníváme se, že každý ve Facebooku je dobrý, aby našel největší problém, na kterém zapracuje.

Jednat rychle

Rychlí pohyb nám umožňuje, abychom vytvářeli více věcí a učili se rychleji. Nicméně jako většina společností roste, (nakonec) příliš zpomalí, protože se více obávají dělat chyby, pak mohou ztratit příležitosti kvůli pomalému pohybu. Máme takové přísloví: „Hýbat se rychle a ničit věci.“ Představa je, že pokud jste nikdy nic nerozbili, pravděpodobně se nepohybujete dostatečně rychle.

Buďte odvážní

Budování skvělých věcí znamená riskovat. To může být děsivé a brání většině firem, aby dělaly odvážné věci, které by měly udělat. Nicméně ve světě, který se tak rychle mění, máte zaručeno, že selžete, pokud nechcete riskovat. Další, co říkáme: „nejriskantnější věc je neudělat žádné riziko.“ Doporučujeme všem, aby dělali odvážná rozhodnutí, i kdyby to znamenalo, že budou nějakou dobu špatná.

300x300_static

Buďte otevření

Věříme, že větší otevřenost světu je lepší svět, protože lidé s více informacemi se mohou lépe rozhodovat a mít větší vliv. To rovněž platí pro chod naší firmy. Pracujeme tvrdě, aby každý ve Facebooku měl přístup k co nejvíce informacím o všech částech společnosti, aby se mohl co nejlépe rozhodnout a mělo to největší účinek.

Vybudovat společenské hodnoty

Ještě jednou, Facebook existuje, aby dělal svět otevřenější a propojenější, a ne jen proto, aby vybudoval společnost. Očekáváme, že každý ve Facebooku se dennodenně zaměří na to, jak budovat skutečné nejlepší hodnoty pro svět ve všem, co dělají.
Děkujeme za čas, který jste věnovali přečtení tohoto dopisu. Věříme, že máme příležitost mít významný vliv na svět a vybudovat v tomto procesu trvalou společnost. Těším se, že budeme vytvářet společně něco úžasného.

Originál v angličtině:

Facebook was not originally created to be a company. It was built to accomplish a social mission — to make the world more open and connected.

We think it’s important that everyone who invests in Facebook understands what this mission means to us, how we make decisions and why we do the things we do. I will try to outline our approach in this letter.

At Facebook, we’re inspired by technologies that have revolutionized how people spread and consume information. We often talk about inventions like the printing press and the television — by simply making communication more efficient, they led to a complete transformation of many important parts of society. They gave more people a voice. They encouraged progress. They changed the way society was organized. They brought us closer together.

Today, our society has reached another tipping point. We live at a moment when the majority of people in the world have access to the internet or mobile phones — the raw tools necessary to start sharing what they’re thinking, feeling and doing with whomever they want. Facebook aspires to build the services that give people the power to share and help them once again transform many of our core institutions and industries.

There is a huge need and a huge opportunity to get everyone in the world connected, to give everyone a voice and to help transform society for the future. The scale of the technology and infrastructure that must be built is unprecedented, and we believe this is the most important problem we can focus on.

We hope to strengthen how people relate to each other.

Even if our mission sounds big, it starts small — with the relationship between two people.

Personal relationships are the fundamental unit of our society. Relationships are how we discover new ideas, understand our world and ultimately derive long-term happiness.

At Facebook, we build tools to help people connect with the people they want and share what they want, and by doing this we are extending people’s capacity to build and maintain relationships.

People sharing more — even if just with their close friends or families — creates a more open culture and leads to a better understanding of the lives and perspectives of others. We believe that this creates a greater number of stronger relationships between people, and that it helps people get exposed to a greater number of diverse perspectives.

By helping people form these connections, we hope to rewire the way people spread and consume information. We think the world’s information infrastructure should resemble the social graph — a network built from the bottom up or peer-to-peer, rather than the monolithic, top-down structure that has existed to date. We also believe that giving people control over what they share is a fundamental principle of this rewiring.

We have already helped more than 800 million people map out more than 100 billion connections so far, and our goal is to help this rewiring accelerate.

We hope to improve how people connect to businesses and the economy.

We think a more open and connected world will help create a stronger economy with more authentic businesses that build better products and services.

As people share more, they have access to more opinions from the people they trust about the products and services they use. This makes it easier to discover the best products and improve the quality and efficiency of their lives.

One result of making it easier to find better products is that businesses will be rewarded for building better products — ones that are personalized and designed around people. We have found that products that are “social by design” tend to be more engaging than their traditional counterparts, and we look forward to seeing more of the world’s products move in this direction.

Our developer platform has already enabled hundreds of thousands of businesses to build higher-quality and more social products. We have seen disruptive new approaches in industries like games, music and news, and we expect to see similar disruption in more industries by new approaches that are social by design.

In addition to building better products, a more open world will also encourage businesses to engage with their customers directly and authentically. More than four million businesses have Pages on Facebook that they use to have a dialogue with their customers. We expect this trend to grow as well.

We hope to change how people relate to their governments and social institutions.

We believe building tools to help people share can bring a more honest and transparent dialogue around government that could lead to more direct empowerment of people, more accountability for officials and better solutions to some of the biggest problems of our time.
By giving people the power to share, we are starting to see people make their voices heard on a different scale from what has historically been possible. These voices will increase in number and volume. They cannot be ignored. Over time, we expect governments will become more responsive to issues and concerns raised directly by all their people rather than through intermediaries controlled by a select few.

Through this process, we believe that leaders will emerge across all countries who are pro-internet and fight for the rights of their people, including the right to share what they want and the right to access all information that people want to share with them.
Finally, as more of the economy moves towards higher-quality products that are personalized, we also expect to see the emergence of new services that are social by design to address the large worldwide problems we face in job creation, education and health care. We look forward to doing what we can to help this progress.

Our Mission and Our Business

As I said above, Facebook was not originally founded to be a company. We’ve always cared primarily about our social mission, the services we’re building and the people who use them. This is a different approach for a public company to take, so I want to explain why I think it works.

I started off by writing the first version of Facebook myself because it was something I wanted to exist. Since then, most of the ideas and code that have gone into Facebook have come from the great people we’ve attracted to our team.

Most great people care primarily about building and being a part of great things, but they also want to make money. Through the process of building a team — and also building a developer community, advertising market and investor base — I’ve developed a deep appreciation for how building a strong company with a strong economic engine and strong growth can be the best way to align many people to solve important problems.

Simply put: we don’t build services to make money; we make money to build better services.

And we think this is a good way to build something. These days I think more and more people want to use services from companies that believe in something beyond simply maximizing profits.

By focusing on our mission and building great services, we believe we will create the most value for our shareholders and partners over the long term — and this in turn will enable us to keep attracting the best people and building more great services. We don’t wake up in the morning with the primary goal of making money, but we understand that the best way to achieve our mission is to build a strong and valuable company.

This is how we think about our IPO as well. We’re going public for our employees and our investors. We made a commitment to them when we gave them equity that we’d work hard to make it worth a lot and make it liquid, and this IPO is fulfilling our commitment. As we become a public company, we’re making a similar commitment to our new investors and we will work just as hard to fulfill it.

The Hacker Way

As part of building a strong company, we work hard at making Facebook the best place for great people to have a big impact on the world and learn from other great people. We have cultivated a unique culture and management approach that we call the Hacker Way.
The word “hacker” has an unfairly negative connotation from being portrayed in the media as people who break into computers. In reality, hacking just means building something quickly or testing the boundaries of what can be done. Like most things, it can be used for good or bad, but the vast majority of hackers I’ve met tend to be idealistic people who want to have a positive impact on the world.

The Hacker Way is an approach to building that involves continuous improvement and iteration. Hackers believe that something can always be better, and that nothing is ever complete. They just have to go fix it — often in the face of people who say it’s impossible or are content with the status quo.

Hackers try to build the best services over the long term by quickly releasing and learning from smaller iterations rather than trying to get everything right all at once. To support this, we have built a testing framework that at any given time can try out thousands of versions of Facebook. We have the words “Done is better than perfect” painted on our walls to remind ourselves to always keep shipping.

Hacking is also an inherently hands-on and active discipline. Instead of debating for days whether a new idea is possible or what the best way to build something is, hackers would rather just prototype something and see what works. There’s a hacker mantra that you’ll hear a lot around Facebook offices: “Code wins arguments.”

Hacker culture is also extremely open and meritocratic. Hackers believe that the best idea and implementation should always win — not the person who is best at lobbying for an idea or the person who manages the most people.

To encourage this approach, every few months we have a hackathon, where everyone builds prototypes for new ideas they have. At the end, the whole team gets together and looks at everything that has been built. Many of our most successful products came out of hackathons, including Timeline, chat, video, our mobile development framework and some of our most important infrastructure like the HipHop compiler.

To make sure all our engineers share this approach, we require all new engineers — even managers whose primary job will not be to write code — to go through a program called Bootcamp where they learn our codebase, our tools and our approach. There are a lot of folks in the industry who manage engineers and don’t want to code themselves, but the type of hands-on people we’re looking for are willing and able to go through Bootcamp.

The examples above all relate to engineering, but we have distilled these principles into five core values for how we run Facebook:

Focus on Impact

If we want to have the biggest impact, the best way to do this is to make sure we always focus on solving the most important problems. It sounds simple, but we think most companies do this poorly and waste a lot of time. We expect everyone at Facebook to be good at finding the biggest problems to work on.

Move Fast

Moving fast enables us to build more things and learn faster. However, as most companies grow, they slow down too much because they’re more afraid of making mistakes than they are of losing opportunities by moving too slowly. We have a saying: “Move fast and break things.” The idea is that if you never break anything, you’re probably not moving fast enough.

Be Bold

Building great things means taking risks. This can be scary and prevents most companies from doing the bold things they should. However, in a world that’s changing so quickly, you’re guaranteed to fail if you don’t take any risks. We have another saying: “The riskiest thing is to take no risks.” We encourage everyone to make bold decisions, even if that means being wrong some of the time.

Be Open

We believe that a more open world is a better world because people with more information can make better decisions and have a greater impact. That goes for running our company as well. We work hard to make sure everyone at Facebook has access to as much information as possible about every part of the company so they can make the best decisions and have the greatest impact.

Build Social Value

Once again, Facebook exists to make the world more open and connected, and not just to build a company. We expect everyone at Facebook to focus every day on how to build real value for the world in everything they do.
Thanks for taking the time to read this letter. We believe that we have an opportunity to have an important impact on the world and build a lasting company in the process. I look forward to building something great together

Share

Píši do několika médií a chci udělat maximum pro www.superrodina.cz, která by se měla stát jedním z nejčtenějších médií na českém internetu. Věřím, že i mnozí čtenáři se rádi budou spolupodílet na tvorbě tohoto specifického média.

Share
error: Obsah je chráněný autorskými právy